Samppanjaa muovimukista
  • KOTI
  • Blogin takana
  • Yhteistyö
Author

Annemaria

Annemaria

LuontomatkailuRetkeily

Elämäni ensimmäinen yö laavulla – still alive!

by Annemaria 13.10.2024
Mitä tapahtuu, kun kaksi kokematonta ”eräpirkkoa” päättää viettää syksyisen yön metsälaavulla? Oliko hetken mielijohde silkkaa hulluutta vai sittenkin huikea uusi luontokokemus?

En oikeastaan enää muista, mistä tämä ajatus lähti. Jotain tekemistä sillä oli sen kanssa, kun ystäväni kanssa yövyttiin kesällä Saimaan saaressa teltalla. Ilma oli suloinen, vesi kuin samettia ja yö valoisa. Siitä heräsi innostus uutta ”nuku yö ulkona” -kokemusta kohtaan.

Kumpikaan meistä ei ollut koskaan aiemmin yöpynyt laavulla. Koska olen aina ollut sitä mieltä, että elämässä kannattaa hankkia mahdollisimman paljon uusia kokemuksia, olin heti valmis tähänkin kokeiluun.

Laavulla yöpymisessä viehätti myös ajatus omien pelkojensa voittamisesta ja ylipäätään selviämisestä itsenäisesti. Paitsi, että heinäkuun helteessä ajatus tuntui huomattavasti paremmalta kuin lokakuun koleudessa.

Kesä meni ja meillä molemmilla oli omat kiireemme ja menomme. Molemmille sopiva ajankohta järjestyi vasta lokakuulle.

Mitä lähemmäksi h-hetki koitti, sitä suurempaa paniikkia aloin tuntea. Ulkona oli kosteaa, hyytävän kylmää ja jo alkuillasta pilkkopimeää. Ajatus siitä, että tällä kelillä pitäisi pärjätä yö lähes taivasalla makuupussissa, tuntui pelottavalta. Entä, jos tulee pakkasyö? Voiko alueella liikuskella petoeläimiä? Mitä, jos metsä on täynnä hirvikärpäsiä? Olisiko tämä sittenkin liian ekstriimiä minulle?

Heikkona hetkenä jo mietin, että soitan ystävälleni ja kysyn, oliko tämä hänen mielestään vielä yhtä hyvä idea. Mutta päivä oli lyöty lukkoon, ystävä järjestänyt töistä vapaata ja suunnitelmat tehty. Olisi tuntunut raukkamaiselta perääntyä tässä vaiheessa.

Jälkeenpäin ilmeni, että ystäväni oli käynyt itsekseen samanlaista pelonsekaista pohdintaa. Olipa jopa tutkinut netistä yöpymispaikkamme susi- ja karhutilannetta.

Rinkan pakkaaminen oli yllättävän vaikeaa. Mitä kaikkea oikein tarvitaankaan?
Kumpi vie, rinkka vai minä?
Onneksi ei ollut pitkää matkaa taivallettavana.
Tuolla jossain on meidän majapaikkamme.
Maasto oli kyllä hyvin kaunista.
Kaikki jäljet piti tutkia hyvin tarkkaan.

Valitsimme yöpymispaikaksemme Mikkelin Anttolasta Sydänmaan retkeilyreitin Metsälammen laavun, joka sijaitsi rauhallisella paikalla metsän ympäröimänä. Laavulle johti parkkipaikalta vajaan 1,5 kilometrin metsäpolku, joten rinkkaa tarvittiin tällä matkalla ihan oikeasti. Ylämäkivoittoinen reitti karisti kyllä omalta osaltani haaveet pidemmistä vaelluksista. Jo pelkästään vuorokauden kamat selässä tuntuivat yllättävän painavilta näinkin lyhyellä matkalla.

Kotoa sain ohjeistuksen, että aivan ensimmäiseksi meidän tulisi huolehtia polttopuiden teosta. Olin pakannut rinkkaani retkikirveen, mutta laavulla olikin näppärä puiden halkomislaite, jolla pöllien pienentäminen sujui yllättävän helposti. Meitä nauratti, kun lähes kilpailimme työvuorosta ”klapikoneella”. Nopsasti saimmekin hyvän kokoisen pinon polttopuita valmiiksi ja tulet viritettyä.

Klapikoneesta tuli polttopuita tiuhaa tahtia.
Leirielämää.
Tunnelma on tärkeintä, myös laavulla. Huomaa jouluvalot.

Tunnelma on aina ensiarvoisen tärkeää olit sitten ihan missä vaan. Kun ilta alkoi pimetä, nuotiotuli, ulkotulet ja laavun etupuolelle viritetty valosarja tekivät olostamme kotoisampaa. Samoin kuin kuppi kuumaa rauhoitti vähän hermostunutta mieltä kummasti.

Aika nopeasti pimeys saartoi meidät. Metsän ripsahtelut saivat mielikuvituksen liikkeelle ja piti oikein keskittyä siihen, ettei antanut sille missään vaiheessa ylivaltaa. En tiedä mitä olisin tehnyt, jos olisin taskulampun valossa nähnyt pimeässä kiiluvat silmät.

Nuotiotulilla istuskelu pimeydessä tuntui samalla vähän pelottavalta, mutta toisaalta kiehtovalta. Täällä olimme keskellä pimeää metsää kuin sulautuneena osaksi luontoa. Tällainen ilmapiiri myös inspiroi mietiskelemään elämän syntyjä syviä.

Napakka tuuli viuhui koleassa syyssäässä. Ikävä kyllä se puhalsi aivan väärästä suunnasta ja saatteli nuotiosavut suoraan makuupaikkaamme. Selkeästi savumarinoituneina kömmimme makuupusseihimme kuuntelemaan ujeltavaa tuulta ja metsän yöllistä äänimaailmaa.

Aika kauan meni ennen kuin uni otti hoteisiinsa. Mielikuvitus sai voimaa pimeydestä ja ruokki mieleen kaikenlaista. Mietin esimerkiksi sitä, että mitä jos herään siihen, että hiiri kävelee kasvojeni yli. Ystäväni sen sijaan oli kuulevinaan laahaavia askeleita läheltä.

Kapealla retkipatjalla nukkuminen ja alaviistoon viettävä laavunpohja eivät olleet se paras kombo rentouttavaan nukkumiseen. Heräilin jatkuvasti paikat puutuneina ja alaspäin valuneena niin, että jalkani olivat puoli metriä laavun ulkopuolella. Sen sijaan turhaan olin huolissani palelemisesta. Kiitos hyvän makuupussin, kylmyydestä en tiennyt mitään.

Aamuselfie.
Still alive!
Aamupuuro tulilla.
Hyvä mieli uudesta kokemuksesta.
Kohti uusia seikkailuja.

Heräsin aamulla siihen, että oli jo valoisaa ja kaksi korppia keskusteli äänekkäästi laavun edustalla. Tuli hyvä mieli siitä, kun sain herätä luonnonhelmasta pirtsakkaan syysaamuun. On etuoikeutettua saada kokea luontoyhteyttä näin eri tavoin eri vuoden- ja vuorokaudenaikoina.

Aamiaisen jälkeen laitoimme leirimme kasaan ja päätimme kulkea vielä noin viiden kilometrin mittaisen Sydänmaan retkeilyreitin. Pidän paljon tämän ympyräreitin vaihtelevasta maastosta, vanhasta metsästä ja jylhistä kallioista.

Kaikki meni loppujen lopuksi hienosti ja huolet osoittautuivat aivan turhiksi. Täytyy sanoa, että ihan tästä tuli jonkinlainen voittajafiilis. Miten paljon ennakkoluulomme ja turhat pelkomme karsivatkaan elämästämme hienoja kokemuksia.

Jälleen tuli todistettua, että kannattaa uskaltaa vaikka vähän pelottaisikin. Yhtä mukavaa kokemusta rikkaampana lähdimme ajelemaan kohti kotia.

13.10.2024 6 comments
ElämäLappiLuontomatkailu

Stressitön syysviikko Luostolla

by Annemaria 28.9.2024
Kun elämä murjoo ja mieli on maassa, varaa mökki ja lähde Lappiin. Kaikkea ei voi korjata eikä parantaa, mutta pohjoisen luonto pystyy keventämään taakkaa edes hitusen.

Me lähdettiin Luostolle, meille muistorikkaaseen ja merkitykselliseen Lapin kohteeseen, jossa olemme vuosien saatossa viettäneet aikaa kaikkina vuodenaikoina.

Monena juhannusyönä on juotu samppanjaa Ukko-Luoston huipulla ja monena jouluna istuttu lapintakan loimussa pakkasen paukutellessa kelomökin hirsiä. Luosto tulee aina olemaan meille erityinen.

Kun mies rupesi jossain vaiheessa puhumaan siitä, että olisi mukavaa lähteä katsomaan syksyn ruskaa Lappiin, aloin niiltä istuimilta etsimään meille sopivaa majoitusta. Booking.comista löysin tarpeisiimme juuri täydellisen mökin. Pieni punainen mökki nimeltään Taigakolo tarjosi kahdelle aikuiselle ylelliset puitteet ruskaviikon viettämiseen.

Täytyy sanoa, että tämä oli varmasti yksi parhaista koskaan vuokraamistamme mökeistä. Mökin tunnelma oli ihan omaa luokkaansa. Erityisesti meitä ihastuttivat mökin hienot yksityiskohdat sekä taidokas käsityön jälki rakenteissa ja kiintokalusteissa. Jykevät hirsiseinät ympärillä toivat hyvän olon tuntua ja kätkivät meidät turvallisesti uumeniinsa kuin koloon konsanaan.

Mökin laadukkaat astiat ja ruuanvalmistusvälineet ihastuttivat nekin. Mies totesi, että kerrankin on löytynyt mökki, jossa on terävät veitset ja kunnolliset paistinpannut. Mikäpä oli täällä kokata poroa.

Tulipa jälleen todistettua, miten paljon merkitystä miellyttävällä majoituksella on loman onnistumiseen. Meille ainakin.

Tämän kuvan alt-attribuutti on tyhjä; Tiedoston nimi on taigakololuostolla-725x757.jpg

Tämän kuvan alt-attribuutti on tyhjä; Tiedoston nimi on taigakololuosto-725x966.jpg
Tämän kuvan alt-attribuutti on tyhjä; Tiedoston nimi on taigakolo-725x966.jpg
Tämän kuvan alt-attribuutti on tyhjä; Tiedoston nimi on taigakololuosto4-725x966.jpg
Tämän kuvan alt-attribuutti on tyhjä; Tiedoston nimi on taigakololuosto2-725x966.jpg

Päivisin ulkoilimme pirtsakassa syyssäässä Luoston retkeilyreiteillä. Mies vietti yhden päivän kalassa Ahvenlammella kirjolohia narraamassa ja minä kiipesin maisemia ihailemaan ja muistoja verestämään Ukko-Luoston huipulle.

Ukko-Luoston tunturin toiseen päähän (noin kahden kilometrin päähän säähavaintopallosta) oli ilmestynyt Metsähallituksen rakennuttama maisematupa. Tikkalaavun läheltä mökille nousee reitti, jonka jyrkimpiin kohtiin oli rakennettu metalliset portaat nousua helpottamaan. Tämä nousu ei ollut mielestäni yhtä raskas kuin tunturin toisessa päässä oleva Ukko-Luoston huipulle nouseva reitti, jossa joutuu kipuamaan 575 porrasta ja sitten vielä tarpomaan tovin jyrkkää rinnettä.

Voit nousta ylös tunturiin kumpaa reittiä tahansa ja kulkea reitin rengasreittinä kävellen tunturin lakea pitkin reilun kahden kilometrin välimatkan. Mikäli lähdet matkaan Luostonportilta, retkeilyreittien lähtöpaikalta Luoston keskustasta, rengasreitille tulee mittaa kaikkinensa noin 6,5 kilometriä.

Tänä vuonna ruska ei ollut paras mahdollinen. Kuivuus kellastutti puut ennenaikaisesti ja nyt ne jo pudottivat lehtiään, eivätkä lämpimät säät olleet saaneet maaruskaa loistoonsa. Mutta eipä sekään haitannut. Lapissa on minusta aina kaunista.

Carpe diem! Olipa ihanaa elää viikko huolettomuuden kuplassa. Karkotettiin syöpä helvetin kaukaisimpaan masuuniin ja nautittiin viikko niin huoletonta elämää kuin vain näissä oloissa pystyimme. Hyvää ruokaa, hyvää viiniä, saunottiin enemmän kuin varmaan koko kesänä ja iltaisin tunnelmoitiin ulkotakan tulilla. Kuunneltiin lempibiisejämme, juteltiin niitä näitä ja nautittiin Lapista täysillä. Näyttäytyivätpä revontuletkin meille loppuviikosta.

Hieman oli haikeaa lähteä ajelemaan takaisin kotiin. Tiedossa oli, että kupla pian puhkeaisi ja huolten, murheiden ja pelon sekainen arki olisi edessä. Onnellinen kuitenkin siitä, että tämä matka toteutui.

28.9.2024 6 comments
LappiLuontomatkailu

Ylä-Lapin helposti saavutettavat luontokohteet

by Annemaria 25.8.2024
Kylläpä tuntui mahtavalta päästä Lappiin tuulettamaan päätään ja kokemaan Lapin voimaannuttavaa ilmapiiriä. Vaikka tällä reissulla emme pystyneet yhdessä tekemään tutuiksi tulleita kalastus- ja patikointiretkiä, silti pääsimme nauttimaan upeista tunturimaisemista helpoimman kautta. Etsimme vain paikkoja, joihin pääsi autolla ilman suurempaa ponnistelua. Lapissa riittää tekemistä ja näkemistä, vaikka terveydelliset syyt rajoittaisivat maastossa liikkumista.

Koko talvi ja kevät on ollut meillä koettelemusten alhoa. Miehen syöpähoidot vaativat veronsa ja tekivät elämästämme melkoista vuoristorataa. Jatkuvien vastoinkäymisten ja pettymysten arjessa tuskin uskalsimme suunnitella mitään huomista pidemmälle. Unelma Lapin jokavuotisesta kesäreissusta kyti kuitenkin ja voimistui pitkin kesää.

Kuin ihmeen kautta miehen vointi ja jaksaminen alkoivat pikku hiljaa kesän kuluessa parantua ja niin uskalsimme loppukesästä suunnata automme kohti maamme pohjoisinta kolkkaa. Teimme kiertomatkan sektorilla Saariselkä – Inari – Utsjoki – Ylläs. Entuudestaan kaikki meille tuttuja paikkoja, mutta nyt perspektiivi oli vähän erilainen.

Saariselän helpot tunturikohteet

Jokainen Saariselällä käynyt tietää kahvilan Kaunispään huipulla. Autolla pääsee asfalttitietä tunturin laelle, josta avautuvat hienot ja avarat maisemat.

Toinen helppo keino päästä tunturiylängölle on ajaa Urupään parkkipaikalle ja nousta siitä polkua pitkin muutaman sadan metrin mittainen matka kohti Urupään huipulla sijaitsevaa mastoa. Parkkipaikka sijaitsee valtatie E75:n varrella noin neljän kilometrin päässä Saariselän liittymästä, siinä kohtaa missä tien toisella puolella on pätkä poroaitaa.

Loiva nousu palkitaan hienoilla tunturimaisemilla ja mikä parasta, täällä saa nauttia näkymistä kaikessa rauhassa aivan kuin olisi syvemmälläkin erämaassa.

Inarissa Juutuanjoen ja Inarijärven maisemissa

Juutuanjoki on miehelle rakas kalapaikka vuosien varrelta ja siksi se kuului meidän ehdottomiin käyntipaikkoihin.

Helpoin tapa päästä yhdelle joen hienoimmista koskimaisemista on jättää auto Kittiläntien varren parkkipaikalle, jossa on viitta Jäniskoski. Parkkipaikalta on vain noin 300 metrin matka tasaista tienpohjaa Jäniskosken sillalle, jonka toisella puolen on laavu, jossa on mukava kahvitella.

Toinen upea Juutuanjoen koski on Ritakoski, jonka parkkipaikka on noin kuuden kilometrin päässä Inarin kirkolta samaisen Kittiläntien varrella. Valitettavasti emme ainakaan huomanneet tien varressa minkäänlaista tienviittaa. Parkkipaikalta on polkua pitkin noin 300 metrin matka runsaana ryöppyävän kosken laavulle.

Jos pystyt kävelemään vähän pidemmän reitin, Juutuan rantoja kiertää mukava 5,8 kilometrin mittainen helppo luontopolku. Reittikuvaus löytyy täältä: https://www.luontoon.fi/inari/reitit/juutuanluontopolku

Inarijärven karuja maisemia pääsee ihastelemaan Inarijärven risteilyllä kesäkuun alkupuoliskolta syyskuun puoliväliin. Katamaraaniristeilyt lähtevät Inarin Siida museon vierestä ajankohdasta riippuen kerran tai kahdesti päivässä.

Teimme risteilyn muutama vuosi takaperin, jolloin pääsi vielä jalkautumaan Ukonsaareen. Nykyisin alus vain kiertää tämän saamelaisten pyhän saaren, mutta Inarijärven kauneudessa riittää kyllä ihailtavaa ilman tätäkin käyntiä.

Yövyimme Inarissa muuten tosi viihtyisässä hotellissa, Wilderness Hotel Inarissa, joka sijaitsee Inarijärven rannalla. Rakastuimme molemmat tämän hotellin miellyttävään tunnelmaan, kauniiseen sisustukseen ja hyvään ruokaa. Yövyimme resortin Chalet-huoneistossa, joissa oli hotellihuonetta enemmän tilaa ja mikä parasta, ilmalämpöpumppu. Elokuun helteillä viilennykselle oli tarvetta.

Utsjoella pohjoisen eksotiikkaa

Miehen kanssa on tullut parikin kertaa käytyä Tenolla, mutta tällä reissulla kalastusta enemmän viehätyin Utsjoen huikeista maisemista. Pitkät tunturijonot, Tenon rantamaisemat ja Suomen pohjoisin järvi tekivät vaikutuksen ja oman plussansa toi vielä Norjan läheisyys.

Myös Utsjoella pääsee tunturiin autoillen. Ailigastunturille voi ajaa hiekkatietä pitkin, kunhan maksaa ensin viiden euron hintaisen tienkäyttömaksun. Maksun voi maksaa Ailigastien alussa olevan kyltin QR-koodilla tai käydä maksamassa Utsjoen kylätalo Giisassa.

Ylös johtavalla tiellä oli yksi hieman huonompi kohta, muuten tie oli kelvollinen ja johti suoraan huipulle maston viereen, jossa on parkkipaikka. Tien puolivälissä on poroportti, joka tulee muistaa sulkea jälkeensä.

Jos kävelet maston oikealle puolelle, näet hienot maisemat Utsjoen kirkonkylään ja Tenolle. Vasemmalla puolella taas avautuu tuntureita silmän kantamattomiin. Täällä olisi mukava patikoida avoimessa maastossa vaikka pidempikin lenkki. Kaltaiselleni eksyjälle suunnistamista helpottaa kaikkialle näkyvä linkkimasto.

Toinen ehdottomasti käymisen arvoinen paikka Utsjoella on maamme pohjoisin järvi Pulmankijärvi, joka on aikoinaan ollut Jäämeren vuono. Siitä syystä järven kaloihin kuuluu yllätyksellisesti kampela.

Hieman ennen Norjan rajaa Nuorgamissa kääntyy oikealle tie, jossa kyltti Pulmankijärvi. Päällystetty tie johtaa avoimelle tunturiylängölle. Tien alussa on parkkipaikka, jonka vieressä tien toisella puolella on kivistä tehty jokivenettä muistuttava taideteos ja luonnon kivistä rakennettu pöytäryhmä. Alempana on pari tunturilampea, jonka rannoilta löysimme vielä muutaman kesän viimeisen hillan.

Ajoimme tien päähän asti Pulmankijoelle. Hiekkasärkkien keskellä mutkitteleva joki olisi varsin ihanteellinen melontaan.

Utsjoella kävijälle oma lukunsa on pohjoisen Norjan huikea luonto. Tällä kertaa me piipahdimme ihan vain iltaretkellä katsomassa Høyholmenin niemeä. Kyse on Tenovuonon suulla, Jäämeren rannalla olevasta pitkästä niemestä, joka on luonnonsuojelualuetta.

Perille löydät, kun ajat ensin Nuorgamiin ja sieltä rajan yli kohti Tana bruta. Jatka matkaa Tanan kohdalla kohti Berlevågia. Kun Tanasta on ajettu 37 km, käänny vasemmalle kyltin Høyholmen 3 kohdalta.

Oli mielenkiintoista hypätä hetkessä merellisiin maisemiin ja tuoksuihin. Myös lintuharrastajalle täällä on nähtävää.

Utsjoella yövyimme lähellä Nuorgamia Tenojoen tunturimaisemissa. Nappasin Booking.comista mökin nimeltä Arctic Aurora Borealis Cottages. Ihan kiva, tilava ja hyvin varusteltu mökki olisi ollut ihanteellinen majoituskohde isommallekin porukalle.

Mökki sijaitsi Lohiranta-nimisessä mökkikylässä. Suvanto-nimiseltä mökiltä aukesi hienot Teno- ja tunturinäkymät, mutta viereiseltä samanlaiselta Väylä-mökiltä todennäköisemmin vieläkin paremmat.

Mökin terassilla istuskellessa mietin, että onkohan täällä Suomen puhtain ja parhaimmalle tuoksuvin ilma. Suopursun ja tunturikoivun yhdistelmä tuoksui niin käsittämättömän hyvältä ja raikkaalta.

Ylläs – vanhoja metsiä ja luontopolkuja

Meidän kahden viikon Lapin roadtrip päättyi Ylläkselle. Helpoin tapa täällä on päästä ihailemaan tunturimaisemia ajamalla gondolihissilla 719 metrin korkeuteen Yllästunturin laelle. Valitettavasti sinä päivänä, kun meillä olisi ollut aikeissa tehdä tämä matka, hissi oli suljettu kovan tuulen takia.

Muutama vuosi takaperin teimme tuon matkan ja kyllähän tuolta laelta avautuvat hienot maisemat. Hyvällä säällä pääsee näkemään Pallastuntureille asti.

Jos pystyt kulkemaan muutaman kilometrin helpohkossa maastossa, suosittelen luontokeskus Kellokkaalta lähtevää Varkaankurun reittiä. Tein reitin rengasreittinä niin, että kuljin ensin Varkaankurun kodalle johtavaa reittiä noin puolentoista kilometrin matkan. Kodalta lähdin kulkemaan takaisinpäin Varkaankurunpolkua, josta oli parkkipaikalle arviolta vajaa kaksi kilometriä.

Etenkin paluumatkan reitti oli viehättävä. Oli helppoa tallustella alaspäin metallisia pitkoksia pitkin ja samalla ihastella ikiaikaisia puita ja vesiputouksia sekä kuunnella tunturipurojen solinaa. Kiitin mielessäni Matsähallitusta, joka rakentaa meille näin hienoja retkeilyreitistöjä. Ainoastaan reitin lopussa joutui hieman ponnistelemaan ylämäkeen juuri ennen Kellokkaalle tuloa.

Liikkumisen rajoitteista huolimatta Lapissa on mahdollista nähdä kauniita paikkoja ja tehdä kaikenlaista kiinnostavaa. Oma lisänsä meidän matkaamme oli Suomen ainoa saamelaismusiikin festari Ijahis idja. Satuimme olemaan Inarissa festarien aikaan ja pitihän tämäkin käydä kokemassa.

Musiikki ei ehkä niinkään auennut, mutta suurin mielenkiinnon kohde itselläni olivat kauniit käsityönä tehdyt saamelaispuvut ja niihin kuuluvat upeat hopeakorut. Kiinnostava kokemus tämäkin.

Onko sinulla antaa lisää vinkkejä, miten Lapissa pääsee helposti tunturiin tai näkemään kauniita pohjoisen maisemia ilman suurempaa ponnistelua?

25.8.2024 12 comments
ElämäElämäntaitoRetkeilySaimaaYleinen

Luontoäidin hoivassa yöretkellä Saimaalla

by Annemaria 31.7.2024
Telttayö yhdellä Saimaan kauneimmista saarista oli suorastaan maagista. Kauneuden määrä pakahdutti ja hiljaisuus ympärillä puhdisti päätä. Luonto lohdutti, palautti kadotetun rentouden ja antoi kunnon yöunet.

Tarvittiin ystävä, joka heitti haaveen saada nukkua teltassa jollain Saimaan saariston kauniista rannoista. Meiltä löytyi kotoa tarvittava retkivarustus ja kun ystävän mies lupasi hoitaa venekuljetuksen, nämä ”eräpirkot” päättivät tehdä ideasta totta.

Viiden tähden majoitus järvinäköalalla saatiin apujoukolla näppärästi pystyyn ja meidät jätettiin kahdestaan neitseelliselle rannalle. Saatoimme elää mielikuvissamme hetken oman elämämme Robinson Crusoe -tarinaa. Vain me ja ”autio” saari hohtavilla biitseillä. Tosin myrsky ei meitä riepotellut, eikä Perjantaita löytynyt, mutta muutoin saimme kokea millaista oli elää hetki riisuttua rinnakkaiseloa luonnon syleilyssä.

Tavaramäärästä voisi kuvitella, että olemme reissussa ainakin viikon.
Eräpirkot ja viiden tähden luksusmajoitus.

Jossain kaukana jyrähteli ukkonen, joka nostatti hetkeksi napakan tuulenvireen. Tuuli päätti kuitenkin valita kaukaisemman reitin ja jatkaa matkaansa ravistellen ohikulkeissaan vain kevyesti telttamme liepeitä.

Sää oli selvästi puolellamme, samoin kuin Saimaan veden lämpötila. En muista koskaan, että Suur-Saimaa olisi ollut näin lempeää linnunmaitoa.

Ystäväni kävi jalkahoidossa.

Illalla kiivettiin maaston korkeimmalle kohdalle ihastelemaan taivaanrannan värinäytelmää. Luonto päätti pakahduttaa sydämemme äärimmilleen ja tarjosi meille kaiken muun kauneuden lisäksi täydellisen auringonlaskun.

Kuin näytösluontoisesti kaksi merimetsoa nousi lähistöltä lentoon.

Iltanuotiolla poksautettiin auki pieni pullo samppanjaa, puhuttiin elämän suurista ja pienistä asioista ja kuunneltiin hiljaisuutta ympärillämme. Hämärän saapuessa Saimaa tyyntyi täysin. Tuli kummallinen tunne, että on pakko puhua kuiskaamalla. Meitä ympäröi erityinen pyhyys ja rauha, jota ei halunnut mitenkään rikkoa.

Luonto on jumalani, metsä kirkkoni ja ranta sen alttari. Tämä kokemus oli erityinen.

31.7.2024 6 comments
ElämäElämäntaito

Elämää tässä ja nyt

by Annemaria 27.6.2024
Olen viime aikoina miettinyt paljon elämään liittyviä arkipäiväisiä asioita, isoja ja pieniä, jotka tuntuvat aivan nurinkurisilta. Vaikka kuinka olen puhunut sen puolesta, että elämä on tässä ja nyt, siltikin huomaan monissa asioissa eläneeni vastoin omaa ajatusmaailmaani.

Kävin yhtenä päivänä läpi meidän astiakaappien sisältöä ja mietin miksi ihmeessä meidän kauneimmat astiamme makaavat kaapin kätköissä suurimman osan vuotta. Parempi astiasto on otettu käyttöön ainoastaan erikoistilanteissa tai juhlakattauksissa.

Olin jo lähes unohtanut kaapin perukoille myös häälahjaksi saadut hopeiset ruokailuvälineet. Eipä niitäkään montaa kertaa ole käytetty ja siksi ne vuosikymmenten saatossa ovat olleet vain kaapin täytettä ja tummuneetkin pahoin. Sääli sinänsä, nuo Chippendalethan ovat ihan kauniit.

Eräänä päivänä perkasin vaatekaappejani kooten pieneksi jääneitä vaatteita toimitettavaksi Kontti-kirpputorille. Huomioni kiinnittyi mekkoihin, joita en juuri koskaan käytä. Syy on lähinnä siinä, että olen ne jostain syystä lokeroinut juhlavaatteisiin. Ja koska elämässäni on juhlia harvakseen, nuo kauniit mekot pääsevät turhan harvoin kaapista ulos ihmisten ilmoille.

Entäpä jos toisinaan tekisi arjesta vähän juhlavampaa ja murtaisi totutut rutiinit? Pukisi vaikka tavallista kaupunkikäyntiä varten päälleen kauniin hörhelömekon ja Skechersien sijaan panisi jalkaan vähän korkoa. Samalla voisi tehdä jotain poikkeavaa. Piipahtaa kotikulmien museoon, jossa ei koskaan tule käytyä tai istahtaa ihan tavallisena arkipäivänä ravintolan terassille lasilliselle kuohuvaa.

Pieniä asioita sinänsä, mutta osoittavat hyvin, kuinka me luomme asioita jotain muuta tarvetta varten kuin sitä elämää varten, mitä juuri tässä ja nyt elämme.

Säästää hyvän päivän varalle

Sitten vähän isompiin asioihin. Luin hiljattain sijoittamista koskevaa juttua, jossa muistutettiin siitä, miten tärkeää on säästää pahan päivän varalle. Säästäminen sinänsä on minusta viisasta siinä missä säästöjen käyttö, mutta miksi ihmeessä pitäisi säästää pahan päivän varalle? Miksei ennemmin hyvän päivän varalle?

Yksi päivä ehkä tajuat, että hyvä päivä on mennyttä. Terveytesi romahtaa, etkä koskaan voikaan tehdä säästöilläsi asioita, joita varten vuosia pakersit ja mistä unelmoit. Pahimmassa tapauksessa unelmiesi lomamatka jää tekemättä, haaveilemasi kohde hankkimatta tai suunnitellut eläkepäivät toteutumatta. Kun paha päivä koittaa, voikin olla liian myöhäistä enää mihinkään.

Jos säästöjä on, niitä kannattaa käyttää hyvänä päivänä. Kun olet ruumiin ja sielun voimissa, elämästä kannattaa ottaa kaikki irti. Ja jos rahalla saa jotain enemmän, turhaa pihdata, etenkin jos taloutesi ei ole mihinkään romahtamassa.

Toteuta unelmasi äläkä odota! Ja herran tähden, älä mieti perintöä. Sinä olet oikeutettu omiin tuloihisi ja omiin säästöihisi. Jokainen sukupolvi voi itse hankkia toimeentuloa ja taloudellista hyvinvointia siinä missä sinäkin.

Elää kuin viimeistä päivää

Miehen vakava sairaus on laittanut meidät paljon pohtimaan mennyttä elämää ja toteutumattomia haaveita. Meitä ei kaduta mikään, mitä tuli tehdyksi. Meitä kaduttaa ainoastaan se, mitä yhdessä jää ehkä tekemättä. Ja myös se, miten turhan usein tuli säästettyä väärässä paikassa.

Olisiko sittenkin kannattanut viettää kuukausi tai pari pidempään etelän auringossa talvea paossa? Tai mennä sittenkin keräämään mieleenpainuvia ruokakokemuksia Michelin tähditettyyn ravintolaan, mistä aina haaveilimme?

Nyt eletään päivä kerrallaan terveyden ehdoilla ja kaikki sormet ristissä toivotaan, että vielä on aikaa ja hyviä päiviä toiveiden toteuttamiseen.

Osallistuin viikko takaperin ystäväni kanssa samppanjaristeilylle, jonka yhteydessä järjestettiin myös pienimuotoiset viinimessut. Kotiin tuli tuomisena minulle kauhean kallis samppanjapullo, jota en olisi aiemmin kuuna päivänä raaskinut ostaa. Nyt ajattelen toisin. Kerranhan täällä vain eletään.

Turha on elämässä odottaa aina tulevaa ja suunnata jotain sellaista kohti, josta et voi tietää. Minusta kannattaa ennemminkin ajatella niin, että TÄNÄÄN on se juhlapäivä, jolloin kaivetaan kaappien kätköistä parempi astiasto, pannaan juhlaretonki päälle, avataan kauan säästelty viinipullo ja varataan se unelmamatka. Nyt kannattaa elää kuin viimeistä päivää. Huomisesta kun kukaan ei tiedä.

Kuvat ovat Teneriffalta Santa Cruzin karnevaalimuseosta.

27.6.2024 10 comments
ElämäntaitoSyöpä perheessä

Elämä syövän kanssa on tunteiden vuoristorataa

by Annemaria 14.5.2024
Miehen syöpädiagnoosista tuli tänään kuluneeksi puoli vuotta. 183 päivää täynnä huolta, pelkoa, surua, toivottomuutta, väsymystä, epätietoisuutta, lohduttomuutta ja raivoa, mutta myös pilkahduksia toivoa, unelmia ja sopeutumista.

Katsoin hiljattain Pekka Strangin vetämää loistavaa Tabu-ohjelman jaksoa, jossa neljä kuolemansairasta henkilöä kertoo avoimesti sairaudestaan ja tunteistaan. Ihailin tapaa kuinka sujut kukin heistä oli vakavan sairautensa kanssa. Kaikilla oli tiedossa, että kuolema odottaa ovella, mutta silti jaksettiin iloita pienistäkin asioista ja pelosta huolimatta hyväksyä se, mikä oli väistämätöntä.

Meillä on vielä matkaa tuohon seesteisyyteen. Ensi järkytyksestä on selvitty ja nyt opettelemme päivä kerrallaan hyväksymään tilanteen, mille emme mitään voi. Ainut mihin voimme vaikuttaa on oma suhtautumisemme.

Yritän pitää yllä toiveikasta mielialaa ja olla hukkumatta synkkyyteen, mutta voi Luoja kuinka vaikeaa se tämän helvetin keskellä onkaan. Kun voimat ovat vähissä, aina ei jaksa.

Toivoisin, että voisimme olla ohjelman kaltaisia ihmisiä, jotka noin tyynesti hyväksyvät tilanteen. Ehkä sekin aika vielä jossain vaiheessa tulee, mutta meillä mennään nyt enemmän tunteiden vuoristorataa. Puoli vuotta on yritetty saada elämäämme jonkinlaisiin uomiin tämän kaiken uuden edessä.

Rankat sytostaattihoidot ja siihen perään sädehoidot ovat vieneet mieheltä voimat totaalisesti ja jatkuva pahoinvointi ja taustalla vellova hermokipu jäytävät mieltä ja kestämistä. Mies kertoi, että viimeisten solumyrkkyjen jälkeen olo oli lähes sietämätön, mutta hän kesti ne vain siksi, ettei vaihtoehtoja ollut. Ei ole olemassa kuin huonoja vaihtoehtoja ja sitten vielä huonompia.

Vierestä on raskasta seurata kumppaninsa kärsimyksiä ja välillä väsyy itsekin. Tuntuu kuin miehen syöpä olisi lähettänyt etäpesäkkeen minuun. Olen äärettömän väsynyt, ahdistunut ja tarmoton, minkä seurauksena kaikki työt tuppaavat kasaantumaan. On vaikea tarttua asioihin, ihan pieniinkin, ja haluaisin vain paeta uneen ja nukkua pois pahaa oloani.

Kuinka tästä eteenpäin, se jää nähtäväksi. Epävarmuus on jatkuva seuralainen. Olemme kuin auton kyydissä, jota ei kukaan ohjaa. Toivomme, että auto kestää tiellä ja selviää eteen tulevista mutkista mahdollisimman pienin kolhuin. Samalla pitää kuitenkin varautua siihen, että mikä hetki tahansa voi tulla se lopullinen törmäys.

Eräs tuttavani tokaisi jokunen aika sitten lakonisesti, että täytyyhän täältä meidän jokaisen jossain vaiheessa lähteä. Kiitos vaan, olipas lohduttava tieto. Kun kuolema tulee lähelle, meillä molemmilla päällimmäinen ajatus on ollut, ettei vielä, please.

Niin paljon olisi vielä elämää elettävänä ja niin paljon yhteisiä polkuja kulkematta. Vaikka elämän rajallisuuden kuinka tiedostaa, tieto siitä, että rajaa piirretään lähemmäksi kuin olit uskonut, on henkisesti kovin kuormittavaa. Luopumisen tuska on suuri.

Aamulla söimme puuroa yhdessä, niin kuin monena muunakin tavallisena aamuna. Aamiaisen jälkeen mies lähti sairaalalle sädehoitoihin ja pään kuvauksiin. Halusivat varmistaa, ettei syöpä ole lähettänyt etäpesäkkeitä aivoihin.

Tuntuu kummalliselta tämän elämän vastakohtaisuus. Tavallinen päivä, aamupuuro ja hetken päästä mahdollisuus saada tieto, että miehen elämä olisi tässä. Miten tällaisten asioiden kanssa oikein eletään?

Meille tuli tällä kertaa hyviä uutisia. Ei havaittuja etäpesäkkeitä aivoissa. Uudet hoidot, uusi toivo.

14.5.2024 24 comments
Unkari

Matkavinkkejä Budapestiin – nämä ennätät kokea lyhyelläkin reissulla

by Annemaria 20.4.2024
Terveisiä kesäisestä Budapestistä. Piipahdin Tonavan kaupungissa pikaisesti sukulaispojan häissä. Oli niin ihanaa olla juhlistamassa rakkauden sinetöintiä. Häiden lisäksi tällä reissulla parhaat fiilikset sain Linnavuorelta sekä kaupungin ihastuttavista kahviloista. Ja toki aina on yhtä upeaa nähdä Budapestin maamerkit iltavalaistuksessa.

Tosi harmillista oli, ettemme molemmat päässeet matkaan. Lentoliput oli ostettu jo aikoja sitten, mutta paska syöpä esti mieheltä matkustamisen. Päätimme sitten, että minä lähden yksin, vaikkakin vähän lyhyemmällä versiolla.

Olen aiemmin rakastanut suurkaupunkien sykettä ja ammentanut niistä itselleni uutta virtaa. Iän ja kokemusten myötä sitä näköjään muuttuu myös matkailijana. Huomasin nyt kummasti rasittuvani ympäröivästä melusta ja hälinästä.

Liekö syynä se, että olen viimeiset vuodet elänyt pääosin maaseudun rauhassa luonto ympärilläni, sillä ihmispaljous, vilkas liikenne ja suurkaupungin meluisa äänimaailma saivat kaipaamaan kaupungin rauhallisimpiin sopukoihin. Rauhoittumista kaipaavalle hyviä paikkoja matkoilla ovat aina kirkot, kahvilat ja vanhan kaupungin hiljaiset kujat.

Tässä muutama vinkki Budapestiin. Nämä ennätät kokea vaikka lyhyemmälläkin reissulla.

Kevät oli Budapestissa jo pitkällä. Lämpötilojen perusteella oltiin jo kesäkeleissä.
Yövyin keskustan hotelli T62:ssa. Erinomainen sijainti, ystävällinen henkilökunta ja ihan ok aamiainen.
Hotellia vastapäätä oli varmaan yksi kauneimmista rautatieasemista, jonka olen koskaan nähnyt.
Ketjusiltaa vartioivat jykevät leijonapatsaat.

Linnavuori – Budapestin vanhakaupunki on täynnä tunnelmaa

Maanantai oli hyvä päivä ajaa ratikalla Budan puolelle Margitin siltaa pitkin, jäädä pois päätepysäkillä Szél Kálmán térillä ja kävellä sieltä ylös Budapestin vanhaankaupunkiin Linnavuorelle.

Linnavuoren muurien viereen päästyäni meni vähän aikaa ennen kuin tajusin, kuinka pääsen ylös muurien toiselle puolelle. Karttaohjelma ohjeisti minua koko ajan kääntymään kohti muuria. Vaikka kuinka etsin, en löytänyt mitään aukkoa minne kääntyä, kunnes tajusin, että siellähän oli hissi, jolla pääsi ajamaan ylös. Linnavuorelle pääsee myös vanhalla funikulaarilla noin kymmenen euron hintaisella lipulla.

Suuntasin ensin katselemaan näköaloja Kalastajalinnakkeelle. Mitään muuta funktiota tällä 1900-luvun alussa olevalla rakennelmalla ei ole kuin koristeellinen näköalapaikka. Tosin parhaat paikat maisemien ihailuun olivat näköjään nykyisellään valjastettu ravintoloille, joten ihan paraatipaikoille olisi päässyt vain ravintolan asiakkaana.

Budapestin Parlamenttitalo ja Tonava kaunoinen.
Unkarin ensimmäisen kuninkaan Tapani I:sen patsas. Taustalla Matiaksenkirkko.
Kalastajalinnake
Paraatipaikka

Alkuperäinen ajatukseni oli suunnata Budan linnassa sijaitsevaan Kansallisgallerian taidemuseoon. Sitten muistin, että on maanantai ja museo kiinni. Sen sijaan lähdin ihastelemaan kirkkotaidetta kauniiseen Matiaksenkirkkoon. Vaikka et hirveästi kirkoista perustaisi, tämä kirkko ja sen taidokkaat seinämaalaukset kannattaa nähdä. Kirkko tarjosi myös tarpeellisen tyyssijan rauhoittumiselle.

Linnavuori alueena on muutenkin ihastuttava. Sen kaduilla on miellyttävää vaellella ihan vain kauniita taloja katsellen ja tunnelmasta nauttien. Osuin onneksi myös alueen toiselle reunalle, jossa oli varmaan kilometrin mitalta täydessä kukassa olevia kirsikkapuita. Minä onnekas sain viettää oman Hanamin Budapestissa.

Matiaksenkirkko
Nauratti tuo koiruli, joka oli päässyt mukaan kuningasparin viimeiselle matkalle.
Linnavuorella on monia kauniita rakennuksia.
Sympaattinen postikonttori.
Unkarilainen Hanami.

Ihanien kahviloiden kaupunki

Oikeastaan voisin tehdä Budapestiin ihan vain kahvilamatkan ja uppoutua täysillä Itävalta-Unkarin ajoilta periytyneeseen kahvilakulttuuriin. Tässä muutama vinkki vanhoista kahviloista, joiden menneisyyttä henkivään ilmapiiriin on aina ihana pujahtaa. Kun leivosnälkä iskee, kannattaa tarkastaa paikan leivosvitriini. Luulenpa, ettet tule pettymään.

Gerbeaud Café

Saman suvun omistuksessa olevalla kahvilalla on historiaa jo 165 vuoden ajalta. Sisustukseltaan miljöö on teatraalinen ja kaikin puolin kaunis katsella.

Sijaitsee Vörösmartin aukiolla, keskustan kävelykadun Váci Utcan päässä.

Müvész Káféház

Yli 120-vuotinen historia tälläkin kahvilalla. Sisustuksessa on haluttu restauroida ja säilyttää mahdollisimman paljon vanhaa kalustusta myöten. Kahvilassa tuntuukin siltä, että kaikki on ollut näin iät ja ajat. Oma lempparikahvilani, sillä täällä olen viettänyt ystävien kanssa monta mukavaa iltaa.

Sijaitsee Andrássy kadulla oopperaa vastapäätä.

New York Café

Kahvila mainostaa itseään maailman kauneimpana kahvilana ja onhan se nähtävyys. Kullasta ja kimalteesta ei ole täällä säästelty. Vaikka kahvikupista saa pulittaa melkoisen hinnan, siltikin tämä paikka kannattaa nähdä ja kokea.

Rakennus, New York Palace, avattiin alunperin 1894. Huonoon kuntoon päässyt rakennus nostettiin uudestaan loistoonsa 2006 valmistuneessa remontissa. Rakennuksessa sijaitsee kahvila-ravintolan lisäksi hotelli.

Osoite: Erzsébet krt. 9-11

Korona Kávéház

Osuin Linnavuorella sattumalta tähän perinteiseen kahvilaan. Ystävällistä henkilökuntaa ja hyvä leivostiski. Mukavaa saada kahvikuppinsa pienellä hopeatarjottimella.

Osoite: Disz tér 16

Pakollinen nähtävyys – Budapestin suuri kauppahalli

Váci utcan toisessa päässä sijaitseva Budapestin suurin kauppahalli on minulle aina vähän sellainen must. Vaikka tiedän, miltä siellä näyttää ja mitä sieltä saa, siltikin mielelläni joka reissulla sinne piipahdan. Jos ei muuta niin nauttimassa yläkerrassa lasillisen paikallista yrittilikööri Unicumia.

127-vuotiaan kauppahallin rautarakenteet ovat taidokkaita ja niistä tulee jotenkin mieleen Eiffel-tornin takorautaiset rakennelmat. Rakennus on myös ulkoa hyvin kaunis ja se on äänestetty Euroopan kauneimpien kauppahallien joukkoon.

Alakerrasta voi hankkia unkarilaisia ruokatuliaisia, kuten paprikaa kaikessa mahdollisessa muodossa. Yläkerroksessa on hyvä valikoima perinteisiä unkarilaisia käsitöitä sekä ravintoloita.

Osoite: Vámház krt. 1-3

Budapest by night

Budapest on minusta kauneimmillaan pimeällä. Kun valot syttyvät upeisiin maamerkkeihin, kuten Budan linnaan, Parlamenttitaloon ja Ketjusiltaan, rakennukset ikäänkuin syttyvät loistoonsa. Mikäpä voisi olla romanttisempaa kuin tarkastella tätä komeutta Tonavan rannalta.

Olen muutaman kerran hypännyt iltasella Tonavalla kulkeviin risteilyaluksiin. Suosittelen tätä perspektiiviä Budapestin tarkkailuun etenkin pimeällä. Kyytipojaksi Sauskan kuohuvaa ja ylevä tunnelma on taattu.

20.4.2024 8 comments
ElämäSyöpä perheessä

Nukkuvaa, puolikuollutta elämää

by Annemaria 19.3.2024
Tänään, Minna Canthin päivänä, jäin miettimään Minnan legandaarista lausahdusta: ”Kaikkea muuta, kunhan ei vaan nukkuvaa, puolikuollutta elämää!” Monella mittarilla meillä on eletty viime kuukaudet puolikuollutta elämää, mutta sarkastisesti voisi kuitenkin sanoa, että parempaa sekin kuin ei elämää lainkaan.

Muutama päivä takaperin tuli neljä kuukautta täyteen miehen syöpädiagnoosista. Vaikka kuinka yritän ajatella, että syövästä huolimatta elämää pitäisi elää mahdollisimman normaalisti, ei se onnistu ainakaan meidän kohdallamme. Liian monet tekijät pakottavat elämään nuivaa, puolikuollutta elämää ja luopumaan niin monesta elämää rikastuttavasta asiasta.

Kuukausittaiset syöpähoidot rytmittävät elämäämme täysin vai pitäisikö sanoa kahlitsevat. Hoitokertojen väliin jää ehkä noin viikko, pari parempaa vaihetta ja sitten taas sukelletaan syvään päätyyn.

Kummikoiramme Hugo tuli viettämään kanssamme ”nukkuvaa” elämää.

Melkoista vuoristorataa tämä syövän kanssa eläminen on, mutta jos tämä on elämän hinta, ihminen on valmis kestämään aika paljon. En tykkää sanonnasta taistella syöpää vastaan, sillä tämä asia ei ole omassa päätäntävallassa, mutta kaikkinaista taistelua tämä on etenkin sairastuneen osalta.

Pahinta on se, että juuri kun hetken ehdit iloita miehen paremmasta kunnosta, sitten tulee takapakkia. Kivut ja pahoinvointi tulevat takaisin ja voit unohtaa toiveikkaat suunnitelmat mukavasta yhteisestä tekemisestä.

Uuden tilanteen hyväksyminen olisi varmasti helpompaa, jos elämämme olisi ollut aiemmin vain kotiin keskittyvää. Hyggeilykin on kivaa, mutta rajansa kaikella. Suunnitelmista ja menoista joutuu nyt paljolti kieltäytymään. On vain pakko tyytyä nukkuvaan elämään. Ruuanlaitto, lukeminen ja Netflixin sarjat eivät ihan riitä täyttämään vapaa-aikamme toiveita.

Kuonot kohti valoisampia aikoja. Sekin jo auttaa paljon, kun tämä raskas ja ikuisuudelta tuntuva talvi päättyy.

Olen myös pohtinut paljon sitä, mikä on vakavasti sairaan läheiselle sopiva suhde tervettä itsekkyyttä. Laittaako omat toiveet ja tarpeet jatkuvasti sivuun vai voiko sittenkin ottaa omaa aikaa ja omaa tilaa?

Olen vahvasti kääntymässä jälkimmäiseen vaihtoehtoon. Vakava sairaus perheessä on myös läheiselle henkisesti äärimmäisen raskasta ja pahimmassa tapauksessa se voi sairastuttaa myös terveen osapuolen.

Huomasin tämän itse varsin konkreettisesti. Syöpädiagnoosin saatuamme unohdin oman vointini kokonaan sillä seurauksella, että verenpaineeni veteli stressitilassa vaarallisissa lukemissa ennen kuin työterveydessä tajuttiin, mistä on kyse.

Siksi on tärkeää huolehtia myös omasta kunnostaan ja jaksamisestaan, sillä vain näin pystyy antamaan tarpeeksi paukkuja läheisen tukemiseen. Syöpäperheessä tilanne eskaloituu helposti siihen, että lähdetään elämään vain toisen elämää. Uhrautuminen voi kuulostaa sankarilliselta, mutta väitän, ettei se pidemmän päälle ole hyväksi kenellekään.

Moni tilanne vaatii paljon tasapainoilua, jotta meillä molemmilla olisi niin hyvä olla kuin se suinkin on mahdollista näissä vaikeissa olosuhteissa. Eikä sille voi mitään, että aina kun sulkee oven jälkeensä mielessä on koko ajan miten se toinen siellä kotona pärjää.

Meillä mennään ainakin lähitulevaisuus vielä syöpähoitojen viitoittamaa ”puolikuollutta” elämää. En ole elämässäni koskaan toivonut mitään niin paljon kuin, että sytostaatit tehoavat ja miehen syöpä saadaan aisoihin. Ja että pääsemme yhdessä jälleen täysillä kiinni elämään.

19.3.2024 8 comments
Risteilyt

Finnsirius ja Finncanopus – hyvinvointia merellä kaksi- ja nelijalkaisille

by Annemaria 2.3.2024
Finnlinesin uusilla Naantali-Långnäs-Kapellskär -reitin laivoilla asiakasta hemmotellaan. Tarjolla on kaunista ympäristöä, miellyttäviä oleskelutiloja ja hyvää ruokaa. Puitteet ovat matkaajalle erinomaiset, mutta nyt on Saaristomerellä tarjolla myös jotain aivan ekstraa.

Yhteistyössä Finnlines (osallistuin lehdistön ja vaikuttajien matkalle)

Moni mieltää Finnlinesin laivat enemmin rahtiliikenteen aluksiksi, jotka kuljettavat päätoimenaan rekkoja ja vähän kuin siinä sivussa myös matkustajia. Rahtia kyllä kulkee, mutta mielikuva laivoista, joilla matkustajia ei juurikaan huomioitaisi, on täysin väärä.

Jo aiemmat kokemukseni Finnlinesin laivoilta ovat olleet hyvin positiivisia, mutta nyt uusien laivojen myötä profiili on noussut kyllä ihan omaan luokkaansa. Testattuani varustamon upouusinta alusta Finncanopusta uskallan väittää, että tämä laiva, kuten sisaraluksensa Finnsirius, ovat Itämeren pieniä hyvinvointikeitaita.

Kaikki kiilsi uutuuttaan.
Tiloissa oli ilmavuutta ja paljon valoa isoista ikkunoista.
Ne pienet yksityiskohdat. Kuparinhohtoa löytyi jopa ruokailuvälineistä ja lautasliinoista.

Spa-osasto – pieni kylpylä laivalla

Jos rakastat saunomista ja kylpylöitä, Finnlinesin uusien laivojen spa-osastoa ei kannata jättää väliin. Finnsiriukselle ja Finncanopukselle on luotu hyvä kattaus erilaisia kylpylänautintoja.

Saunoja on kaksi: perinteinen sauna maisemaikkunoineen sekä höyrysauna. Poreammeita on useita, joista mielestäni se kaikkein paras sijaitsee ulkokannella. Hauska yksityiskohta oli lapsille tarkoitettu oma pikkuruinen poreamme.

Itseäni viehättivät vesialtaan yläpuolella roikkuvat korituolit, joissa oli kiva kiikkua ja lillutella varpaitaan vedessä.

Mielenkiintoinen lisä laivalla oli erillinen tila, joogastudio, jossa saattoi joogata kaikessa rauhassa merimaisemia ihaillen. Tilassa on myös iso näyttö, josta voi valita itselleen sopivan ohjatun treenivideon.

Kylpylä on lisämaksullinen. Kaksi tuntia aikuiselta maksaa 25 euroa. Mikäli haluat käyttää myös kuntosalia ja jooga/treenistudiota, yhteishinta on 30 euroa. Pelkkä kuntosali ja joogastudion käyttö kustantaa 15 euroa hengeltä.

Ulkokannella on kiva käydä vilvoittautumassa. Kansi on pitkältä matkaa katettu ja tuulelta suojaa antavat pleksitetyt seinät. Eikä kannata jättää väliin myöskään spa-osaston yhteydessä toimivaa viihtyisää Spa-baaria.

Kiinnitin huomiota myös ulkokannen lepotuoleihin. Aurinkoisella kesäkelillä olisi kyllä kiva tuolla lekotella.

Spa-baarin tunnelma on mukavan rento.
Täällä voisi ottaa kunnon hiet pintaan ennen saunaa.

Koiranomistajia hemmotellaan

Yksi erikoisimmista asioista Finnsiriuksella ja Finncanopuksella ovat lisäpalvelut lemmikkien kanssa matkustaville. Aiemmin kirjoittelin mukavista lemmikkihyteistä ja Fisherman´s Friend -ravintolan erillisestä Pet Zone -alueesta, jonne voi mennä ruokailemaan nelijalkaisen kanssa.

Jokainen koiran kanssa laivoilla matkustanut tietää kuinka rajalliset mahdollisuudet koiran liikkumiseen laivoilla yleensä on. Finnlinesin uudet laivat tarjoavat koirille ekstraa tässäkin. Lemmikeille on erillinen rajattu alue, pieni koirapuisto, jossa karvakuonon voi laskea irti. Entisenä koiranomistajana sanoisin, että ihan luksusta.

Merellinen koirapuisto.
Kuvasta huolimatta tämä pallomeri ei ollut kuitenkaan koirille.

Stellar Lounge tuo matkaan hitusen ylellisyyttä

Ylimmän kannen keulassa on lisämaksullinen Stellar Lounge -alue, josta aukeavat ehkä ne laivan kaikkein parhaimmat näköalat. Viihtyisä ja rauhallinen tila on kiva lisä heille, jotka haluavat matkustaa kaikessa rauhassa ja saada matkaansa hieman ekstraa.

Pääsy Stellar Loungeen maksaa hengeltä 30 eurosta ylöspäin matkan pituudesta riippuen. Hintaan sisältyy pientä naposteltavaa ja juomia.

Jäin itse mietiskelemään sitä, että tuo tila olisi hulppea paikka järjestää vaikka perhejuhlat. Kuulin nimittäin, että tila on vuokrattavissa myös yksityiskäyttöön ja sinne on mahdollista saada toivomansa tarjoilut.

Stellar Loungen ympärillä on erikokoisia neuvottelutiloja aina pienestä neljän hengen tilasta 72 hengen tarpeisiin. Kokoustiloista on pääsy Stellar Loungeen, jonka tilat ja palvelut ovat kokoustajien käytettävissä.

Tykkäsin Stellar Loungen rauhoittavasta tunnelmasta.

Picnic-risteily – parasta pieneen irtiottoon

Vajaan 10 tunnin picnic-risteily on erinomainen risteilyvaihtoehto silloin, kun kaipaat vaihtelua, johon ei vaadita paljoa aikaa. Hyppäät Naantalista klo 10.15 lähtevään Finnsirius-laivaan, risteilet Ahvenanmaan Långnäsiin ja vaihdat siellä paluumatkalle Finncanopukselle. Takaisin Naantalissa ollaan illalla klo 20.10.

Tällä risteilyllä ennätät hyvin herkutella laivojen ravintoloissa, nauttia Ahvenanmaan kauneimmista saaristomaisemista, käydä rentoutumassa laivan spa-osastolla ja tehdä edullisia ostoksia.

Laivan erityyppisissä ravintoloissa oli sopivasti valinnanvaraa.
Uudet myymälät eivät edelleenkään ole Itämeren suurimpia, mutta myymälätilaa on entistä paljon enemmän.
Mickes’s ravintolan erikoisvalikoimasta löysin hyvää samppanjaa alle kolmenkympin.
Premium-aamiaisen lohileipä.

Yön yli risteilyllä ennättää enemmän

Jos haluat saada risteilystäsi vielä enemmän irti, valittavanasi on aamupäivälaiva, joka lähtee Naantalista klo 10-11 maissa matkapäivästä riippuen tai iltalaiva, jonka lähtöaika on joko klo 22.45 tai 23.00. Laiva matkaa Ahvenanmaan kautta Ruotsin Kapellskäriin ja takaisin Naantaliin noin 21 tunnissa.

Itse tein juuri tällaisen risteilyn ja olin kovin vakuuttunut kokemastani. Laiva oli kaunis, ikkunallinen Comfort-hyttini tilava ja viihtyisä, ruoka oli todella hyvää, henkilökunta ylen ystävällistä ja kaiken kruunasivat laivan monet hemmottelumahdollisuudet.

Uusille laivoille on suunniteltu ihkaomia drinkkejä.
Lasi samppanjaa merellä. Kyllä kiitos.

Laivan ruokailut ja palvelut kannattaa varata etukäteen, sillä näin ne saa hieman edullisemmin. Mikäli haluat tehdä risteilykokemuksesta vieläkin tasokkaamman, suosittelen parempaa hyttiluokkaa, premium-aamiaista ja pääsyä ylimmän kerroksen keulassa olevaan Stellar Loungeen. Enkä jättäisi väliin illallista Micke´s Wine & Dine -ravintolassa.

Sillä elämä tarvitsee päiviä, jolloin vain paras riittää.

Täältä pääset lukemaan muista kokemuksistani Finncanopukselta. Lisää tietoa Finnlines uusista laivoista: https://www.finnlines.com/fi/matkustajat/uudetlaivat/

2.3.2024 2 comments
Risteilyt

Finnlinesin uusin laiva Finncanopus on hurmaava

by Annemaria 25.2.2024
Tekisi mieli sanoa, että Laiva – Sinä olet Tähti! Kirjoitushetkellä vasta viikon liikenteessä ollut Finncanopus häikäisi monella tapaa. Finncanopus ja sen syksyllä liikennöinnin aloittanut sisaralus Finnsirius ovat saaneet nimensä pohjoisen taivaan kahden kirkkaimman tähden mukaan. Ahvenanmaalle ja Ruotsiin risteilevät laivat ovat selkeää tähtiluokkaa muunkin kuin nimen perusteella.

Osallistuin Finnlinesin järjestämälle pressimatkalle.

Itä-Suomesta katsottuna Naantali tuntuu kaukaiselta. Sen verran harvinaista herkkua on kuitenkin päästä korkkaamaan ihkauusi laiva sen neitsytmatkalla, joten järjestelin asiat niin, että pääsin kuin pääsinkin lähtemään. Finnlinesin uusin laiva Finncanopus lähti Naantalista neitsytristeilylle 16.2.2024.

Olin nähnyt havainnekuvia Finnlinesin Naantali – Långnäs – Kapellskär -reitille tulevista uusista laivoista, joten osasin jo ennakolta odottaa paljon. Havainnekuvat tosin lupaavat usein liikoja, joten pieni pettymyksen riski oli mielessä. Ei olisi tarvinnut – laiva oli juuri niin hieno, mitä kuvat antoivat odottaa.

Rentouttavaa tunnelmaa

Mitä enemmän tulee ikää, sitä enemmän kaipaan matkoilla rauhallista tunnelmaa. Rakastan visuaalisia asioita ympärillä ja annan entistä enemmän arvoa kauniille miljöölle.

Nykyisin rasitun myös suurista ihmismääristä ja ruuhkista. Mitä enemmän ympärillä on tilan tuntua, ilmavuutta ja seesteistä ilmapiiriä, sitä paremmin rentoudun ja viihdyn. Ehkä tässä on yksi syy, miksi Finncanopus viehätti minua niin paljon.

Olen jo aiemmin tykästynyt Finnlinesin laivojen rauhalliseen tunnelmaan. Ne ovat oikeita laivoja, joissa matkustajien lisäksi kuljetetaan melkoiset määrät rahtia. Näiltä laivoilta on turha etsiä karaokebaaria tai yökerhoa tähtiartisteineen. Voisi sanoa, että meri ja rauhallinen matkanteko ovat näiden alusten keskiössä.

Aiemmin Finnlinesin laivoille tarvittiin aina kulkuneuvo mukaan. Finnsiriukselle ja Finncanopukselle risteilijämatkustajat pääsevät nyt laivaan ilman kulkuneuvoa.

Täällä ollaan upouuden laivan kuparinhohteisessa tunnelmassa.

Harmonista sisustusta ja kauniita yksityiskohtia

Finnlines on uusien laivojen myötä nostanut matkustajaliikenteen palvelut aivan uudelle tasolle. Aloitetaanpa sisustuksesta. Meri ja saaristo tulevat laivalla aivan liki. Oleskelutiloja ja ravintoloita ympäröivät katosta lattiaan yltävät suuret ikkunat, joista on kiva seurailla ohi lipuvia maisemia, jopa näin talvikautena. Pääsinpä muuten ihastelemaan merikotkan kaartelua aamiaispöydästä.

Rakastuin oitis laivan harmoniseen sisustukseen ja tyylikkääseen värimaailmaan: merensinistä, maanläheistä terrakottaa, kallioiden harmaata ja hiekan beigeä. Rauhallisia, murrettuja sävyjä ja laadukkaita materiaaleja. Kuparinhohde monissa yksityiskohdissa antoi ripauksen luksusta.

Yleisilme oli skandinaavisen selkeä. Kiva poikkeama oli spa-osaston baari, joka oli saanut astetta rennompaa tunnelmaa mm. boho-tyylisillä valaisimilla.

Miellyttävä lisä oli eri puolilla laivaa soiva rauhoittava musiikki, joka vaihtui vuorokaudenajan mukaan. Vaihtuvuutta huomasin myös tilojen valaistuksessa, jolla luotiin samaan tilaan eri tunnelmia.

Finncanopuksella (samoin kuin Finnsiriuksella) kannattaa kiinnittää huomiota mielenkiintoisiin valaisimiin. Myös kauniit lattiapinnat ja matot jäivät mieleen. Vaikka erilaisia materiaaleja oli paljon, ne synkkasivat hienosti yhteen.

Laivan sisustus oli kerrassaan onnistunut. On taitolaji luoda tyylikäs tunnelma, joka on samaan aikaan lämminhenkisen kodikas.

Laivan suuret maisemaikkunat tekivät vaikutuksen.

Hyttejä eri tarpeisiin ja kaikille kukkaroille

Finncanopuksen hyttivalikoima on laaja ja siinä on otettu hienosti huomioon erilaiset kohderyhmät. Jos haluat parasta, käypä kurkkaamassa täältä, miltä näyttää laivan hulppea 46 neliön Owner’s Suite.

Itse yövyin 17 neliön ikkunallisessa Comfort-hytissä, joka sekin oli minusta yllättävän kiva ja tilava, kuin hyvätasoinen hotellihuone. Tämä hyttiluokka toimii myös erinomaisesti kahden aikuisen ja kahden lapsen majoitukseen.

Oiva vaihtoehto ystäväporukoille tai perheille on myös 25 neliön Family & Friends -hytti, johon majoittuu kuusi henkilöä. Hyvätasoisia hyttejä on saatavana myös lemmikkien kanssa matkaaville.

Ikkunallinen Comfort hytti.
Tänne olisi hyvin mahtunut majoittumaan neljä henkilöä.
Hytin kivoja yksityiskohtia.

Ravintoloita kaksi- ja nelijalkaisille

Täytyy myöntää, että Finncanopuksella söin yhden kaikkien aikojen Itämeren laivojen parhaan aterian. Söimme ensimmäisenä iltana Micke’s Wine & Dine -ravintolassa, joka tarjoilee á la carte -listan ohella kausien mukaan vaihtuvia menukokonaisuuksia.

Pääruuan kuha oli niin täydellistä ja kastike niin loistavaa, että olisin voinut ryystää sen lautaselta. En yleensä pidä makeista jälkiruokaviineistä, mutta jälkkärin (loistava sekin) kanssa tarjottava kotimainen Ainoa Wineryn mesiangervo-hunaja-puolukka viini oli kiinnostava ja toimi hyvin vähän erilaisen tiramisun ja itse tehdyn sorbetin kanssa.

Menujen suunnittelu on julkkiskokki Henry Alénin käsialaa ja viinien takana on sommelier Samuil Angelov. Vilkaisin á la carte -listaa ja olisin voinut valita sieltä ihan minkä tahansa annoksen. Esimerkiksi saaristolaisvati kahdelle tai sinisimpukat ”Moules marinieres”, kuulostivat niin hyviltä.

Mitäpä olisi laiva ilman buffet-ravintolaa. Finncanopuksella tarjoillaan kahdenlaista buffet-kokonaisuutta. Meillä oli ilo maistella kalapainotteista saaristolaisbuffaa. Myöhemmin olisi ollut tarjolla vähän tuhdimpi kattaus.

Aamiaiselle on monia vaihtoehtoja ja useita aamiaisaikoja. Risteilyasiakkaan ei tarvitse näillä laivoilla kömpiä aamiaiselle aamuvarhaisella, sillä tarjolla on myös myöhäisempi brunssiversio. Jos haluaa nauttia aamiaista vähän fiinimmin, Micke’s ravintolan premium-aamiainen kuohuvalla on juhlava päivänavaus.

Mielenkiintoinen ravintolakonsepti on myös Fisherman’s Bistro, joka käsittää kahvilan, ruokatorin, noutopöydän, grillin ja baarin. Mielenkiintoiseksi tämän ravintolan tekee erillinen Pet Zone eli tänne voi tulla ruokailemaan myös lemmikkinsä kanssa. Valitettavasti tällä risteilyllä emme ennättäneet tutustua tämän ravintolan antiin. Kävin kyllä vähän kuikuilemassa herkullista leivosvitriiniä.

Pientä huikopalaa olisi saanut myös Barrel Bay Bar & Tapas -ravintolasta.

Micke´s Wine & Dine
Laivalla oli tarjolla paljon kalaa ja muita mereneläviä.
Vähän enemmän ekstraa premium-aamiaisella.
Illalliselle lemmikin kanssa.
Kiva yksityiskohta ja tunnelman lisääjä tämäkin.
Laiva oli lastattu kerrassaan ystävällisellä henkilökunnalla.

Niin paljon irti 24 tunnissa

Tässä kohtaa tarinaa huomaan, että vaikka vietin Finncanopuksen risteilyllä vain vajaat 24 tuntia, siltikin ehdin nähdä, kokea ja tehdä monenmoista.

Kerron seuraavassa jutussa lisää asioista, jotka tekivät Finncanopuksesta mielestäni omaleimaisen laivan. Niin omaleimaisen, että heti kun me miehen kanssa vaan pystytään, niin Finncanopukselle tai Finnsiriukselle mennään. Tai sitten molemmille. Nimittäin sellainenkin risteily on mahdollista, missä Ahvenanmaalla vaihdetaan laivaa.

Ei se Naantali sittenkään niin kaukana ollut. Hyvän perässä kannatti matkustaa.

Klikkaa täältä lisää tietoa Finnlinesin uusista laivoista.

25.2.2024 10 comments
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • …
  • 48

BLOGIN TAKANA

BLOGIN TAKANA

Elämästä hullaantuneen kukkamekkotädin matkablogi, jossa seikkaillaan maalla, merellä ja samppanjabaareissa. Elämännälkäinen visualisti ja ruuan perässä matkaava kulinaristi rakastaa Espanjaa, lumoutuu Lapista ja inspiroituu kaikesta kauniista. Ja väliin juo samppanjaa, olosuhteiden pakosta joskus myös muovimukista.

YHTEISTYÖ – OTA YHTEYTTÄ

samppanjaa.muovimukista@gmail.com
Teen mielelläni yhteistyötä blogini linjaan sopivien yritysten kanssa. Ota rohkeasti yhteyttä ja pyydä mediakortti.

SEURAA BLOGIA MUUALLA

Facebook Instagram

Viimeisimmät julkaisut

  • Elämää surun kanssa – kun maailma ei tunnu enää samalta

    10.6.2026
  • Yhteiskunta on kohtuuton tuoreelle leskelle

    19.5.2026
  • Oman elämäni erikoisjoukot

    3.5.2026
  • Varokaa vihaista leskeä

    19.4.2026
  • Ensimmäiset viikot leskenä

    11.4.2026

Kategoriat

  • Ahvenanmaa (9)
  • Andalusia (99)
  • Bloggaaminen (6)
  • Costa del Sol (79)
  • Elämä (15)
  • Elämäntaito (64)
  • Espanja (152)
  • Etelä-Karjala (10)
  • Etelä-Savo (19)
  • Fuengirola (51)
  • Ikääntyminen (24)
  • Italia (1)
  • Kainuu (4)
  • Kanariansaaret (15)
  • Katalonia (21)
  • Kroatia (5)
  • Lappi (44)
  • Lesken elämää (5)
  • Luontomatkailu (37)
  • Majoitus Suomessa (42)
  • Matkaturvallisuus (7)
  • Museot Suomi (16)
  • Norja (3)
  • Pohjois-Karjala (9)
  • Pohjois-Savo (3)
  • Putiikkien helmiä (3)
  • Ranska (13)
  • Retkeily (27)
  • Risteilyt (21)
  • Ruoka ja viini (66)
  • Ruotsi (3)
  • Saimaa (11)
  • Saksa (2)
  • Singapore (7)
  • Suomen kaupungit (29)
  • Syöpä perheessä (12)
  • Taide ja kulttuuri (26)
  • Tanska (5)
  • Unkari (7)
  • Venäjä (8)
  • Viro (20)
  • Yleinen (116)

Instagram

@2023 - Samppanjaa Muovimukista

Samppanjaa muovimukista
  • KOTI
  • Blogin takana
  • Yhteistyö